Książeczka sanepidowska – czym jest i kiedy jest potrzebna?

Książeczka sanepidowska – informacje podstawowe

Książeczka sanepidowska to ważny dokument, o którym się wciąż słyszy. Potrzebna jest osobom, które starają się o zatrudnienie w sklepie spożywczym, w gastronomii np. w restauracji albo w barze. Posiadanie badań sanepidowskich jest warunkiem koniecznym, by otrzymać zatrudnienie. Do dziś ścierają się ze sobą dwie opinie – według jednej, książeczka jest w pełni uzasadnionym dokumentem, który niezbędny jest do pracy w okolicznościach częstego kontaktu z dorosłym człowiekiem, dziećmi i żywnością, według drugiej opinii – jest zbędnym wymogiem, który nie powinien mieć charaktery obowiązkowego. W dalszym ciągu jest ona wymagana przez pracodawców i taki stan rzeczy utrzymuje się do dnia dzisiejszego.

Książeczka do celów sanitarno-epidemiologicznych (taka jest pełna i poprawna nazwa książeczki) obowiązuje od 2006 roku na mocy Rozporządzenia Ministra Zdrowia. W tym akcie prawnym opisano dokładnie kwestię badań dotyczących obecności pałeczek duru brzusznego, pałeczek Salmonelli, zakażenia prątkami gruźlicy i innymi czynnikami, które mogą mieć działanie chorobotwórcze.

Wyrobienie sobie książeczki sanepidowskiej związane jest z koniecznością zrobienia dwóch rodzajów badań: lekarskich i laboratoryjnych.  Na ich podstawie można w pełni stwierdzić, czy osoba może być dopuszczona do pracy, w której jest kontakt z żywnością, wodą i ludźmi, a w szczególności – z dziećmi. Książeczka musi posiadać datę badania lekarskiego, dane lekarza oraz jego podpis. Lekarz też wprowadza odpowiednią adnotację do książeczki, w której stwierdza, czy badany w pełni spełnia wymogi dotyczące dopuszczenia do pracy, czy też są jakieś przeciwwskazania do podjęcia zatrudnienia wynikające z sytuacji zdrowotnej badanego.

Do jakiej pracy wymagana jest książeczka do celów sanitarno-epidemiologicznych?

W pewnych branżach książeczka do celów sanitarno-epidemiologicznych stanowi bardzo ważny dokument w dopuszczeniu do pracy. Informacje w niej zwarte są na równi ważne z wiedzą, kompetencjami kandydata do pracy. Jeżeli wyniki badań są niekorzystne, osoba starająca się o pracę, np. w żłobku, nie otrzyma jej. Posiadanie książeczki jest rygorystycznie wymagane na stanowiskach, w których pracownik ma do czynienia z wodą, żywnością, lekarstwami, dużą liczbą ludzi, a w szczególności z dziećmi młodszymi przed 6 rokiem życia.

Powiązane wpisy

Polecane

Eksperci finansowi i kredytowi – w czym Ci pomogą?

Mało kto może dziś sobie pozwolić na założenie własnej firmy, czy na kupno mieszkania...

Direct marketing w aptece. Jak robić to dobrze?

Firmy farmaceutyczne coraz częściej wykorzystują w komunikacji z farmaceutami kanały cyfrowe. Jednak marketing bezpośredni...

Różnica między bankowością prywatną a zarządzaniem majątkiem

Private banking i wealth management to terminy, które w pewnym sensie oznaczają jedno...

Cena żywca wieprzowego – czy rolnicy mają powody do...

Rolnicy, którzy zajmują się hodowlą świń, mają za sobą trudny okres. Pandemia i...

Program Ulga od długu – w jakich sytuacjach się...

Nawet niewielkie, jednorazowe niespłacone zobowiązanie może z czasem przerodzić się w poważny kłopot,...

Zebra Global Shopper Study: Pandemia przyspiesza realizację planowanych wydatków...

Ponad 80 proc. decydentów postrzega kasy samoobsługowe, oprogramowanie dla pracowników i analitykę jako...

Sprawdź również